To miały być udane wakacje, które jednak zakończyły się wielkim rozczarowaniem. Mimo zapewnień biura podróży i zapisów w umowie hotel wcale nie był położony tuż przy plaży, całodniowe wyżywienie okazało się skromnym śniadaniem, a na dzieci wcale nie czekał animator – znasz to? Chociaż nic nie zwróci Ci urlopu, to od biura podróży możesz żądać odszkodowania i zadośćuczynienia za nieudane wakacje.
Odszkodowanie czy zadośćuczynienie za nieudane wakacje – możesz zastanawiać się, o które świadczenie się ubiegać. W przypadku zmarnowanych wakacji masz prawo zarówno do odszkodowania, jak i zadośćuczynienia. To jednak dwa różne świadczenia, które mają też odmienny cel. Warto znać różnicę.
Czym różni się odszkodowanie od zadośćuczynienia za nieudane wakacje:
Chociaż możliwość dochodzenia odszkodowania i zadośćuczynienia za nieudane wakacje to dobra wiadomość, to nie możesz zwlekać – działać musisz już na urlopie. Dlaczego? Bo nie zgłaszając uwag pracownikowi biura podróży (np. rezydentowi), możesz zamknąć sobie drogę do dochodzenia odszkodowania. Istnieje też możliwość, że odszkodowanie zmniejszy wówczas sąd. Ale o tym za chwilę.
Jak postępować, jeżeli wrażenia z wyjazdu są dalekie od treści umowy i zapewnień, które znalazły się w materiałach marketingowych?
Oto co należy zrobić:
Wysokość zadośćuczynienia za nieudane wakacje to kwestia indywidualna – zależy ona od doznanego dyskomfortu. Zupełnie inaczej jest w przypadku odszkodowania. W określeniu jego wysokości pomocna jest tabela Frankfurcka. Mimo że nie jest ona prawnie obowiązująca, to jest często wykorzystywana przez sądy. Chcąc sprecyzować wysokość żądania tytułem odszkodowania za nieudany urlop, warto do niej zajrzeć.
Przykład: Powodem Twojego rozczarowania jest brak klimatyzacji. Pracownik biura podróży zapewniał, że Twój pokój będzie klimatyzowany, ale rzeczywistość okazała się inna. Zgodnie z tabelą Frankfurcką w zależności od pory roku możesz żądać odszkodowania w postaci obniżenia ceny wyjazdu o 10-20 proc.
Ale uwaga – niekiedy sąd może przyznać Ci odszkodowanie w niższej wysokości. Kiedy? Gdy nie poinformujesz biura podróży o uwagach jeszcze w trakcie wyjazdu. Brak zgłoszenia zastrzeżeń działa na Twoją niekorzyść – oznacza, że organizator nie miał możliwości usunięcia niezgodności, np. przeniesienia Cię do pokoju z klimatyzacją.
Twoje tegoroczne wakacje okazały się koszmarem? Nie cofniemy czasu, ale możemy w Twoim imieniu dochodzić odszkodowania i zadośćuczynienia za nieudane wakacje. Jeżeli potrzebujesz opinii lub pomocy prawnej, skontaktuj się z nami.